Bart Monnink over Technische Bedrijfskunde en STODT
Hij is Technisch Bedrijfskundige, studeerde aan ‘t Saxion en de Universiteit Twente, heeft brede ervaring in de techniek en geniet van een flink netwerk in de maakindustrie.
Ontmoet Bart! Onze docent Technische Bedrijfskunde en Onderhoudsmethodieken.
“Je kunt studenten, cursisten en vakspecialisten verder helpen, iets meegeven waar ze hun hele leven iets aan hebben. Dat ik dat mag doen, haal ik veel voldoening uit.”
Al sinds 2012 actief bij STODT
Bart heeft ongeveer 15 jaar gewerkt bij High Tech Maintenance als hoofd bedrijfsbureau; een bedrijf gespecialiseerd in industrieel onderhoud. Het bedrijf had nauwe banden met STODT en toen de directeur - die de cursus Onderhoudsmethodieken verzorgde - aan Bart vroeg of hij dit over wilde nemen, besloot hij dat te doen. “Zo kwam ik bij STODT terecht en dat is mij vanaf het eerste moment goed bevallen!”
Sinds 2022 is hij ook docent Technische Bedrijfskunde in de maakindustrie en is hij gestopt bij zijn vorige werkgever. “Op dat moment voelde het alsof ik het werken bij High Tech Maintenance wel uitgespeeld had, dus het was tijd voor wat anders. Bij STODT had ik gemerkt dat lesgeven mij heel veel voldoening geeft, dus toen ben ik ook bij het Saxion begonnen als docent technische bedrijfskunde. Een mooie combinatie!”
Een bijdrage aan de maatschappij en écht verschil maken
Bart had het gevoel dat hij meer wilde doen, moest doen, voor de maatschappij. Iets waar mensen - studenten en cursisten - hun leven lang iets aan hebben. Dat heeft hij gevonden bij STODT. “Die voldoening miste ik bij mijn vorige werk, hoe leuk het ook was, maar ik haal het volledig uit het lesgeven.”
Technische Bedrijfskunde voor de Maakindustrie was voor Bart een logische match.
“Dat is mijn vakgebied, dat heb ik gestudeerd en dat vind ik gewoon heel leuk om te doen.”
Alles over Technische Bedrijfskunde voor de Maakindustrie
Op jaarbasis bestaat de cursus Technische Bedrijfskunde uit ongeveer 32 dagbijeenkomsten van 9.00 tot 16.00 uur. Die dagen bestaan uit het bijbrengen van de theorie aan zo’n 8 tot 15 cursisten.
“Ik ben niet de hele dag aan het vertellen, maar laat filmpjes zien, doe practica, bied de kans om kennis toe te passen door middel van een casus of praktijkgerelateerde opdrachten, en geef de ruimte om aan het verslag dat ze moeten maken te werken.”
Nu denk je vast: "Een dag van 9 tot 4 intensieve les, is dat niet te veel?” Maar die dagen gaan heel snel voorbij, juist door de afwisseling van de lesstof, aldus Bart.
“Zo’n eureka-moment aan het einde van de dag vind ik geweldig”
De cursisten van Technische Bedrijfskunde zijn stuk voor stuk techneuten. Mensen die de praktijk wel kennen en techniek wel begrijpen. Deze mensen hebben de wens hogerop te komen, om de techniek te ‘ontstijgen’ en meer te denken in processen dan in producten. Met een bedrijfsbrede helicopterview als doel.
“En als ik ze daar dan over vertel, dan hebben ze veel Eureka!-momenten. ‘Oh daarom gaat dat zo’ of ‘als ik dit doe, verandert ergens anders iets’ en ze dat inzicht geven is heel dankbaar werk. Zo zie ik ze bijna elke dag weer met nieuwe inzichten vertrekken!” Dat is voor Bart waar het werk om draait.
Je geeft bij STODT en Saxion les, zit daar verschil in?
"Ja dat denk ik wel. Puur omdat de mensen bij STODT meer intrinsiek gemotiveerd en gedisciplineerd zijn om de cursus te volgen. De studenten bij Saxion hebben vaak nog geen technische bagage, geen werkervaring, dus iets overbrengen is lastiger.
Bij STODT heb je een heel dankbaar publiek met werkervaring en technische kennis op zak. Daardoor pakken ze zaken sneller op, begrijpen ze meer, leggen ze sneller verbanden. Bovendien is techniek de basis en als je die basis al hebt, is denken in processen makkelijker. En dat maakt het lesgeven nog veel leuker!”
Het leukste aan het geven van de cursus vindt Bart…
De cursisten. Het zijn techneuten, dus de basis is er al. “Ik mag ze vertellen over het stukje hogerop, over het verbinden, over de bedrijfskundige kant. En ze leren snel, omdat ze heel veel al weten. Dat is echt leuk!”, aldus Bart.
En dat hij dat bij STODT mag doen, vindt hij heel prettig, geeft hij aan.
“Het is een heel professionele organisatie, de lessen zijn altijd gestructureerd, de cursisten zijn serieus. Dat is volgens mij een goede basis om cursisten en studenten iets mee te geven waar ze hun leven lang iets aan hebben.
Dat is waardoor zij en de bedrijven waar ze werken daadwerkelijk verder komen na zo’n traject! Ik ben dankbaar dat ik daaraan mag bijdragen.”
En zo komen we als maakindustrie steeds een beetje verder. De meerwaarde van STODT en Technische Bedrijfskunde daarin vind ik heel mooi.” - Bart.
Je mag één advies geven aan toekomstige cursisten, wat is dat?
“Kies voor Technische Bedrijfskunde!” zegt hij lachend. “Klinkt flauw, maar een techneut begrijpt de techniek. Maar weet je ook wat belangrijk is voor je bedrijf?
Er is een tekort aan mensen, op een nieuwe machine zit een lange levertijd… Als je weet hoe je al jouw processen op elkaar kunt afstemmen, dan werkt alles - van machines tot mensen en processen - beter. Daar valt veel winst te behalen!
Dus als je meer wil voor je bedrijf en goede beslissingen wil (kunnen) nemen, dan is dit de cursus voor jou.