STODT 0209933

STODT-docent kweekt enthousiasme voor verspanen

Hoe zorg je ervoor dat de opleidingen BBL 3 Allround Medewerker Productietechniek – Precisieverspaner en BBL 4 Verspaningstechnoloog zowel aantrekkelijk zijn voor een 40-jarige zij-instromer, als voor een 16-jarige vmbo-leerling? De een weet precies waarvoor hij het doet, de ander moet zijn motivatie vaak nog vinden. Wat dan zeker helpt is een gepassioneerde trainer/instructeur, die enthousiast over het vak verspanen vertelt.

Jesper Wittkampf is zo’n trainer/instructeur. Hij is al bijna 5 jaar in vaste dienst bij STODT. Op de opleidingslocatie van de technische bedrijfsopleider in Best verzorgt hij zowel de BBL 3 als BBL4 opleidingen. Daarnaast is hij veel op pad om bij bedrijven op locatie medewerkers te trainen. Jesper volgt zelf ook opleidingen om zijn kennis bij te spijkeren en deze goed te kunnen overdragen.

Leuke gesprekken

De BBL opleidingen zijn een combinatie van werken en leren. De meeste dagen is de student bij zijn werkgever aan het werk. Eén dag in de week krijgt hij les bij STODT. Dat zijn best lange dagen. STODT zorgt daarom voor veel afwisseling tussen de theorie en de praktijk om de aandacht van de studenten vast te houden. “En daarbij voer ik eigenlijk de hele dag leuke gesprekken”, vertelt Jesper. “Zo probeer ik de studenten mee te nemen in mijn passie voor verspanen. Ik vertel wat over een praktijkcase of laat een filmpje zien om ze enthousiast te maken. Bijvoorbeeld een filmpje over een nieuw type wisselplaat, waarbij de vonken tegen het raam spatten. Dat werkt altijd goed.”

Vrouwen enthousiasmeren

Jesper gebruikt zijn enthousiasme ook om vrouwen te interesseren voor verspanen. Tijdens de jaarlijkse Girls Day op 10 april mocht hij 80 meisjes verwelkomen, die in Best een uurtje kennis kwamen maken met draaien en frezen. Hij hoopt van harte dat hij een aantal meiden heeft kunnen overtuigen. “Want er zijn veel te weinig vrouwen die deze BBL opleidingen volgen. Zonde, want de dames die dat wel doen, zijn negen van de tien keer de beste van de klas. Ze zijn uitermate geschikt voor precisietechniek. Hier ligt een gigantisch potentieel.”

Wie de BBL 3 opleiding met goed gevolg afrondt, kan zelfstandig CNC programma’s opstellen en produceren met CNC gestuurde productiemachines. Iemand die STODT verlaat met het diploma BBL 4 Verspaningstechnoloog, heeft inzicht en kennis van de moderne manier van verspanen. Hij snapt de processen rondom het aansturen en bedienen van geavanceerde CNC machines en kan daarnaast anticiperen op productiviteitsverhogende randvoorwaarden om een kwalitatief goed product te realiseren.

Futuristische VR-brillen

Inhoudelijk zijn deze opleidingen de laatste jaren niet veel veranderd, al worden ze wel steeds aangepast aan de veranderende wensen van het bedrijfsleven. Wel is STODT bezig nieuwe moderne lesmiddelen te introduceren. Jesper onderzoekt momenteel hoe Augmented Reality kan worden geïmplementeerd. STODT heeft hiervoor al een aantal Virtual Reality brillen aangeschaft. Jesper heeft een Minor didactiek/nieuwe media gevolgd en is in contact gekomen met een bedrijf dat VR-brillen levert en de software maakt om daarmee te kunnen programmeren. Hij ziet legio mogelijkheden om de opleidingen met de futuristische VR-brillen nog aantrekkelijker te maken.

“Ik ben bezig met het vormgeven hiervan, bijvoorbeeld door een tutorial te maken voor een stukje opspantechniek. Met zo’n bril kunnen studenten een hele machine set-up bouwen en virtueel onderdelen plaatsen en wegzetten. AR/VR zal niet de lessen aan de echte machines gaan vervangen, maar het is wel een mooie toevoeging. Zulke brillen laten je gewoon in dezelfde ruime staan. De bewegingen kloppen met je eigen bewegingen. Kun je op onze machines alleen kleine onderdelen bewerken, met zo’n bril kun je virtueel ook onderdelen bewerken, die in het echt zo groot en zwaar zijn dat je ze met een kraan in de machine moet takelen. Dat is natuurlijk heel tof. Het zal hopelijk bijdragen aan de populariteit van verspanen.”

bron: MetaalNieuws.nl

socialmedia